Tłumaczenie artykułu Swamiego Jnaneshwara Bharati, ucznia Swamiego Ramy: https://www.swamij.com/swami-rama-controversy.htm
Ludziom, którzy robią najwiecej na świecie, często towarzyszą kontrowersje - niezależnie od tego, czy są one oparte na prawdziwych przesłankach, czy też tych wymyślonych.
Choć Swami Rama był nazywany świętym, joginem, awatarem, jednym z najbardziej zaawansowanych duchowych nauczycieli XX wieku, byli również krytycy. Co wydaje się być regułą w populacji, był niewielki procent spośród milionów ludzi, którzy wiedzieli o Swamim Ramie lub mieli z nim kontakt, dążący do tego, by osłabić jego pracę jako nauczyciela. Określali go mianem złodzieja, oszusta, szalbierza i lubieżnika. Niektórzy z nich grozili nawet, że go zniszczą poprzez wrobienie w przestępstwo takie jak morderstwo. Kiedy pojawiały się takie głosy, Swami Rama mówił - "Nie brońcie mnie". Szedł dalej, niezrażony, kontynuując swoje nauczanie, dając, uśmiechając się, śmiejąc się, kochając i służąc innym.
W dzisiejszym świecie, samoobrona przeciw takim oskarżeniom może wiązać się z publicznym upokorzeniem, zdyskredytowaniem, czy zniesławieniem atakującego i jego popleczników. Jednakże, podstawową zasadą jogi jest ahimsa, niekrzywdzenie. Zasada ta obowiązuje nie tylko uczniów, ale również, a nawet bardziej, nauczycieli i mistrzów ("mistrz" w znaczeniu ten, który osiągnął mistrzostwo swojej natury, nie wobec innych ludzi).
W obliczu ataków, kiedy mistrz może lub nie wybrać zaprzeczenie oskarżeniom, byłoby właściwie niemożliwym dla autentycznego mistrza, by, działając w samoobronie, zwrócić się przeciw swojemu uczniowi poprzez publiczny atak. W duchu ahimsy, niekrzywdzenia, Swami Rama i tradycja Himalajskich Mistrzów wolałaby raczej zniesławić imię nauczyciela, niż chronić je kosztem ucznia.
Po tym, jak Swami Rama opuścił ciało, niektórzy studenci pozwolili na zniesławienie jego imienia, ponieważ oni i ich instytucje zdystansowali się od niego, by ocalić własne - finansowe i inne interesy. Nawet prawnie udokumentowane pisemne oświadczenie Swamiego Ramy, zaprzeczające oskarżeniom, i głosy osób z jego najbliższego otoczenia, nie zostały publicznie ujawnione. Jak na ironię, te wysiłki zakończyły się finansową klapą, a ich jedynym wymiernym efektem było umniejszenie imienia nauczyciela.
Z uwagi na powyższe, wydaje się mało prawdopodobne, aby opinia publiczna kiedykolwiek została w pełni poinformowana o prawdziwej naturze i motywach tych zarzutów. Jest również mało prawdopodobne, aby opinia publiczna kiedykolwiek dowiedziała się, dlaczego niedoszli obrońcy zdecydowali się później działać w sposób służący ich własnym interesom kosztem reputacji ich zmarłego nauczyciela. Z powodu połączonych działań oskarżycieli, współspiskowców i ich zwolenników oraz niedoszłych obrońców, pozostanie w tej materii atmosfera niepewności.
Koncentrując się na swojej misji, Swami Rama szanował również prawa wszystkich ludzi do niezależnego myślenia, odczuwania i działania. Konsekwentnie nauczał, by uczniowie kierowali się racjonalnymi przesłankami, a nie ślepą wiarą, zachęcając do polegania na sobie, a nie do bycia naśladowcą.
Bez względu na to, czy ktoś myśli o nim jako o łotrze, czy rishim, grzeszniku, czy mędrcu, Swami Rama wywarł niezatarty pozytywny wpływ na nasz współczesny świat i pozostawił po sobie ogromną spuściznę, przedstawiając starożytne nauki Himalajskich Mistrzów w tak prosty, bezpośredni i praktyczny sposób, że wszyscy mogą je zrozumieć i z nich skorzystać.
Swami Rama przedstawił tę odwieczną mądrość i metodologię tak jasno, zwięźle i przystępnie, że będzie służyć ludzkości przez lata.
Niewidzialna siła tradycji medytacyjnej Himalajskich Mistrzów będzie nadal przewodzić. Ta łaska sama w sobie jest tym, kim w istocie był i jest Swami Rama.
تعليقات